TA trainingTAtraining2

2014-05-04 11.21.06Training-Academy-erbjudandet2014

Vad är friskvård egentligen?

Ett koncept där jag följer andras råd och anvisningar om hur jag ska leva ett bra liv? Alla vet vi innerst inne vad vi vill, men vi har så många ansvarsområden, så vi har ansvaret för barnen, familjen, jobbet ( hoppas i den ordningen), kunder mm.  våran energi läcker, när vi tittar på vårt liv utifrån så ser mänskor oss som om dom tittar genom en bils framruta som har dåliga vindrutetorkare, vi är utsmetad,  vi har inte fokus på oss, vi har inte centrerad våran energi, vi är utspädd!

Vi måste inse att vi har det största ansvaret till oss självs, inte egoistisk, nej, utan ansvarsfull, när vi äntligen kan bli ärliga mot oss själva och inser hur ansvarslösa vi är genom att läcka energi till höger och vänster, desto snabbare kan vi läka och bli hela igen!

När vi hittar hem till oss själva,  vara ärliga mot oss själva, först då kan vi bli ansvarsfulla mot vår omgivning.

När vi är absolut ärliga mot oss själva så faller många bitar av våra frågetecken på plats, först där kan jag som fysiolog och PT kommer in och hjälpa till, när dina tankar och fokus kommer inifrån, inte som ett koncept eller ett pragmatisk tankespel, utan kommer från ditt hjärta!

Börja du din livsförändring utifrån ett koncept om att banta, se bättre ut inför sommaren, eller ha bättre kondis inför nästa Stadslopp, så kommer resultatet vara kortvarig precis som din målsättning!

Utan börja ditt nya liv inifrån, sätt hjärtat, känslorna, sedan tankarna rätt, skaffa en målbild som ser ut som en sakta uppåt böljande landskap, där varje steg uppåt sker mjuk och utan vassa höga kanter, det bara flyter på uppåt och framåt!

Lycka till!

Motion lönar sig

Att börja motionera är som att öppna dörren för en hel kedja av positiva skeenden i din kropp.

Effekten blir stor hur gammal du än är och hur otränad du än är. Bl.a. förbättras din rörlighet och balans. Att få kontroll över balansen är bra både för gammal och ung. Hjärtat blir starkare och effektivare när du är tränad. Regelbunden träning kan dessutom sänka ett lätt förhöjt blodtryck, det sistnämnda är inte alltför ovanligt i medelåldern. Kolesterolhalten sjunker. All fysisk aktivitet där pulsen stegras förbättrar din kondition. Detta i sin tur leder till att du orkar mer under en längre tid och kanske kan hålla ett högre tempo. Kroppen blir bättre på att tillgodogöra sig näringsämnen och energi. Dessutom höjs din ämnesomsättning och även dagen efter ett träningspass kan förbränningen vara förhöjd. Har du onödigt stora fettlager kan du räkna med att de sakta men säkert minskar. Den förbättrade ämnesomsättningen leder till att skador läks snabbare eftersom muskler och vävnader för en förbättrad genomströmning av syre. Även ditt immunförsvar förbättras och motståndskraften mot infektioner förbättras. Du blir t ex inte förkyld så lätt. Du somnar lättare om du rör dig på dagarna, exempelvis promenader, simturer, cykling. Motion gör gott för själen. Det har visat sig att den som motionerar 2-3 ggr i veckan upplever färre depressioner, ilska och stress i livet än de som inte är verksamma.

Friskvård är aktiviteter som stimulerar inte bara kroppen utan också hela organismen, således även psyket. Somliga hävdar att en bra friskvård ska stimulera både kropp, själ och ande. Med själ menar man då psykosociala processer som tillförs personen i form av exempelvis kommunikation med andra individer. Med ande avses att aktiviteten får igång processer som berör existentialistiska frågor, exempelvis tankeställare som berör vad man gjort tidigare i livet eller funderingar på framtiden.

 

Friskvård – Privatperson  |  Friskvård Företag