Hej på er, just igår var jag i kontakt med mänskor som har ont i ryggen, ja inte vanligt folk bara, nej löpare, i större och större utsträckning får jag höra att just ländryggen är ett problem för många, varför? tja det finns lika många svar som terapeuter!

Enligt min egen, helt ovetenskapliga kunskap, så tränar löpare allt för lite resten av kroppen, speciellt allt för lite funktionell träning där den egna kroppsvikten spelar in.

För lite bålträning, för lite stegträning, för lite teknikträning i övrig, och absolut för lite aktiv spänst med tillhörande smidighet.

Löpare är konservativ, hårdnackade tidsoptimister, ska bara ut på en liten runda, strax hemma, så kör dom sin ”vanliga” runda, sedan finns det inte tid att lägga lika mycket på aktiv spänst och smidighet. Ni märker att jag undviker ordet ”stretcha” mycket dumt har gjorts under denna rubriken, speciellt i kall tillstånd.

Om ni kör 45-55 min löpning 2-3 gånger per vecka då ska den finna tid för aktiv spänst med minst 1 1/2 tim i veckan minimum, finns det sedan även ett långpass under helgen så ska den spänst och smidighets delen upp till 2 tim minimum.

Kan man byta ut ett vanligt löppass i veckan mot ett fyspass varvad med teknik, var 14 dag så lägger ni in detta i tillägg till dom övriga löppass.

Kör gärna stegträning och övriga teknikpass på 400 meters bana, då har man kontroll över sina steg, underlaget dämpar och stegen blir lika, nödvändig för inlärning.

Vid minsta lilla känsla av ryggproblem, börja träna magen flitigare, så får du stöd när du sedan går över till ryggträning, avsluta alla funktionella pass med spänst och smidighet, se alltid till att du är ordentlig uppvärmd, är du redan skadad värm upp med cykelpass eller om inte det heller går för sig- sätt dig i bastun tills du känner att du är genomvarm.

”Keep on running”

Vi ses där ute-

Fred