Hej alla ni träningsvilliga mänskor där ute!

Ni som har lyssnad på P4 Halland Carlsson& Co., där pratade man om utmaningar för hjärnan, ni som har varit med på min löparskolan vet, att jag redan i Maj pratade  om att man ska utmanar sig. Vi ser per idag att alla dessa tuffa loppen ökar lavinartat överallt, UltraVasa, Tjurruset, Tough Mother, Kullamannen mm. Också att en större del tjejer börjar tuffa till sig!

Men när vi hade löparskolan så var det inte dessa utmaningar jag menade-

nej, utan dom vardagliga utmaningar, att borsta tänder med den andra handen och stå på ett ben mens du gör det, det är dessa utmaningar som ställer till det för hjärnan.

Utmanar utmaningen sa jag till er nästan vid varje träff, att ändra sina dagliga vanor, sitt dagliga träning. Hjärnan gör dig till en bättre tränad och friskare person om du ger dig själv förändringar.

Börja försiktig, vill du göra ”annorlunda träning eller gör din träning på annorlunda”  kolla på detta och vad är skillnaden i denna satsföljden?

Att göra annorlunda träning är bra i början, tills den blir vanlig, att göra din träning annorlunda är melodin!

Låt oss se på följande scenario: Du, springer i regel 8-10 km Bon Jovi i lurarna, ut på ditt vanliga springa fort tempo som räcker 5,5 km, sedan blir steget tung, kroppen gungar och vrider sig, du kommer hem, nöjd, loggar passet, check.

Nu kolla vi på ett annat scenario; Du, sticker ut på en uppvärmning som är en minut lägre tempo än din maraton fart, du stannar efter 2 km eller vid en lång trappa eller kulle/backe, ca 50 meter, du kör höga knä uppför, baklänges ned, 2x sprint upp, baklänges ned, sära benen i sidan och kom längre och längre ned, kom upp gör en splitt framåt, byt ben.

Börja springa in på en skogsslinga kör 2 km i din milfart, spring in i skogen mellan träden, bibehåll tempot ospårad i minst 1 km, kör 1 km slalom med lite lägre fart.

Sök till ut på slät underlag och kör 2 km i toppfart, lugna ned dig och kör resterande i samma fart som i uppvärmningen.

Avsluta med balans och aktiv rörlighet!

Denna annorlunda träningen har get dig en utmaning på flera nivå, hoppas du körde med Mozart i lurarna,.

Det blev explosiv, rörlighet, balans, koordination, fart och aerob samt anaerob löpning.

Kör nästa pass som en Cardio cirkel (konditionscirkel) på 1 minut arbete, 1 minute vila, helst 5 stationer som ta hand om kroppens alla muskler, 2 minuter paus mellan varje komplett sett.

Nästa pass borde vara en anaerob långpass i terräng.

Nästa en intervall i tuff myrmark eller sanddynor.

Och så vidare, byt hela tiden, nåt nytt varje pass!

Nått nytt varje dag i ditt liv, inte bara borsta tänder med den andra handen och stå på ett ben. Sitt på en annan plats vid familjens middag.  Byt kaffesort, ät annorlunda mat, sitt på en pezi boll istället för kontorsstol, mm, mm.

”Kepp on running”

Vi ses där ute

Fred