Här blir det en fortsättning på temat –

”Hur kan jag springa snabbare”

Om vi tittar på förra tipset så pratade jag om hur man måste springa och träna på specifika kilometertider, detta är en nödvändighet med några undantag, det gäller och se på löparens förmåga att sätta ”allt på sitt yttersta” vi är olika allihopa, vissa av oss kan tänka sig att springa en mil med inbyggda intervaller, en annan vill springa 3-5000 meter snabbast och sedan köra korta teknikintervaller!

men sedan har du dom som vill plåga sig lite extra-

Här har vi dom jag kör intervaller även som konditionsträning, där börjar vi bygga sakteligen från korta och några reps dagligen till längre och många reps varvad. När hårdheten och uthålligheten börja visar sig kör vi en 5000 meter kontrolllopp, den ska vi ha med oss genom hela träningsperioden.
För att inte bränna ut psykisk med för enformig träning måste man vara observant på individen, inte alla som pallar den senare typen av träning!
Men den är effektiv, i stället för att springa runt i otaliga mil och sakta försöker att bli snabbare och uthålligare så är rena intervallmetoden snabbare och ger samma om inte bättre resultat!

Men här vill jag resa ett finger!

 

Att inte vara försiktig när man kör intervall upplägg och har koll på den aktives kropp och sinne kan medföra mer skada än nytta. För vid denna doseringen av arbetsbelastning på muskler, ligament samt senfästen är skaderisken ytterst hög.
Men har man all kontrollparameter på plats är det en underbar belönande träningsform. Glöm inte att ge den aktive möjlighet till avslappnande pass efter egen tycke!
Som sista inlägg i denna träningsform vill jag påpeka att den aktive ska uppvisa en bra löpteknik, grundkondition och mental stabilitet.

Vill du utvecklas som löpare eller skidåkare, tar hjälp av en tränare eller ännu bättre av en PT som kan guida dig förbi alla sjunkhål som gärna uppstår när man tränar själv!
”Keep on Running”
Vi ses där ute!
Fred